Po latach utrudnień i zawirowań, mieszkańcy Mysłowic mogą cieszyć się zmodernizowanym torowiskiem tramwajowym. Firma KZN Rail, która na plac budowy weszła na początku 2024 roku, zakończyła prace na tej skomplikowanej inwestycji.
Przebudowa torowiska w Mysłowicach była zadaniem skomplikowanym i wielowątkowym. Obejmowała modernizację linii tramwajowej w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców, a także przebudowę pętli tramwajowej przy dworcu PKP i torowiska w kierunku Sosnowca. Projekt zakładał nie tylko wymianę torowiska z jednotorowego na dwutorowe, ale również modernizację sieci trakcyjnej, budowę ronda na ul. Krakowskiej, przebudowę układu drogowego, sieci wodno-kanalizacyjnej oraz usunięcia kolizji z infrastrukturą teletechniczną, energetyczną i gazową.
Prace w Mysłowicach rozpoczęły się pod koniec lipca 2021 roku, jednak do końca następnego roku wykonanych zostało około 30% prac i Zamawiający - Miasto oraz Tramwaje Śląskie - zdecydowali o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym wykonawcą i ogłoszeniu nowego przetargu na dokończenie prac. 24 stycznia 2024 roku podpisano umowę na dokończenie remontu torowiska z krakowskim KZN Rail. Całość prac miała pierwotnie zakończyć się po niespełna pół roku od wejścia na plac budowy, jednak wobec napotkanych przeszkód technicznych i proceduralnych, konieczne było wydłużenie prac i aneksowanie umów. W konsekwencji inwestycja przedstawiona została do odbiorów pod koniec października br.
– Od początku wiedzieliśmy, że to będzie trudne zadanie. Musieliśmy nie tylko dokończyć prace rozpoczęte przez poprzedniego wykonawcę, ale również zmierzyć się z wieloma nieprzewidzianymi sytuacjami. Sprawy nie ułatwiał także podział inwestycji między dwóch zamawiających; w dużym przybliżeniu: Tramwaje Śląskie - infrastruktura torowa i miasto Mysłowice - pozostały zakres. Jednak dzięki doświadczeniu naszego zespołu i dobrej współpracy z zamawiającymi, udało nam się sprostać tym wyzwaniom – mówi Krzysztof Jędrzejowski, kierownik budowy z ramienia KZN Rail.
Prace prowadzone były równolegle na czterech frontach: na ul. Starokościelnej i Bytomskiej, na ul. Krakowskiej i Szymanowskiego, na ul. Powstańców oraz na przydworcowej pętli tramwajowej umożliwiającej ruch taboru w kierunku Sosnowca. Realizacja inwestycji w centrum historycznego miasta wiązała się z licznymi wyzwaniami. Jednym z nich była niezinwentaryzowana infrastruktura podziemna, co powodowało konieczność ustalania jej gestorów, wprowadzania zmian w projekcie, uzyskiwania uzgodnień i dokonywania faktycznych przeróbek. Tylko wartość robót teletechnicznych wzrosła ponad czterokrotnie wobec założeń projektu, a ilość samych światłowodów do przebudowy była ponad 10 razy większa od założeń planistycznych. To wszystko kosztowało cenny czas.
– Dodatkowo musieliśmy zmierzyć się z wieloma nieprzewidzianymi sytuacjami. Jedną z nich było odkrycie starego cmentarza parafialnego przy kościele Mariackim na ul. Starokościelnej datowanego na XVI-XVIII wiek. W miesiącach letnich, podczas prac ziemnych, natrafiliśmy na ludzkie szczątki. Wstrzymały one roboty na tym odcinku, konieczne było bowiem przeprowadzenie badań archeologicznych i antropologicznych. Po ich zakończeniu szczątki zostały przekazane do ponownego pochówku – dodaje Krzysztof Jędrzejowski.
Kolejnym wyzwaniem było utrzymanie ruchu na ulicach objętych inwestycją. Szczególnie trudna była sytuacja na ul. Krakowskiej, gdzie konieczne było zachowanie dwóch kierunków ruchu na drodze krajowej. Dlatego też budowa ronda została podzielona na trzy główne etapy, a w jednym przypadku, ze względu na prace prowadzone bezpośrednio pod wiaduktem kolejowym, wprowadzono tymczasowy podetap z ruchem wahadłowym.
– Zależało nam zwłaszcza na tym, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców i zapewnić im możliwość swobodnego poruszania się po mieście, dlatego przez cały okres trwania inwestycji utrzymywaliśmy dojazdy do przyległych posesji. Szczególnie trudnym zadaniem było zapewnienie ciągłego dojazdu do aresztu śledczego w Mysłowicach. Ulica Szymanowskiego jest bardzo wąska, co wymusiło na nas kolejne etapowanie robót, zamiast ich wykonywania w sposób ciągły – akcentuje kierownik budowy.
Bez wątpienia największe i najdłuższe utrudnienia dotyczyły mieszkańców ul. Bytomskiej i Starokościelnej. W latach 2021-2023 zamknięta była praktycznie cała ulica, co uniemożliwiło dojazd do posesji i sparaliżowało życie mieszkańców i przedsiębiorców. KZN Rail był świadomy tych problemów, dlatego skupił się na jak najszybszym oddaniu do użytku właśnie tego odcinka. W czerwcu 2024 roku wspomniane wcześniej ulice zostały otwarte, a mieszkańcy mogli w końcu odetchnąć z ulgą.
– Cieszymy się, że udało nam się przywrócić normalne funkcjonowanie tych ulic. Dziś już widać, że wraz z ruchem pieszym i kołowym wraca tam codzienne życie miasta i nieodzowny dla niego lokalny biznes – mówi Krzysztof Jędrzejowski.
Inwestycja w Mysłowicach była nie tylko wyzwaniem technicznym, ale również logistycznym i społecznym. Wykonawca musiał sprostać oczekiwaniom mieszkańców, władz miasta i Tramwajów Śląskich.
– Centrum miasta ma to do siebie, że nie ma miejsca na składowanie materiałów, a sam transport na plac budowy jest bardzo utrudniony. Musieliśmy na bieżąco reagować na kolejne napotykane problemy, dostosowywać harmonogramy dostaw i organizować pracę tak, aby minimalizować utrudnienia dla mieszkańców. – podkreśla Szymon Sroka, kierownik kontraktu.
– Zależało nam na tym, aby mieszkańcy widzieli, że prace posuwają się do przodu. Sami mieszkańcy często podkreślali, że codziennie widać zmiany na budowie, co stanowiło pozytywną zmianę w porównaniu do pierwszego podejścia do realizacji tej inwestycji – dodaje Sroka.
Nowe torowisko to nie tylko korzyść dla pasażerów tramwajów, ale również dla całego miasta. Poprawi się komfort podróżowania, skróci czas przejazdu, a zmodernizowana infrastruktura drogowa, rowerowa i piesza wpłynie na bezpieczeństwo i płynność ruchu. Inwestycja to także swoista rewitalizacja centrum Mysłowic - podniesie atrakcyjność miasta i poprawi jakości życia.
Mając na uwadze także przyszły komfort użytkowania i remontowania infrastruktury torowo-drogowej, KZN Rail stosował najlepsze dostępne technologie mogące poprawić eksploatację infrastruktury. Przykładem jest tu choćby technologia CONTRACK zastosowana dla rozjazdu torowego zintegrowanego z drogą. Tramwaje Śląskie zdecydowały, że ta technologia pozwoli na dużo szybsze udrożnienie przejazdu samochodów przez skrzyżowanie Świerczyny i Bytomskiej. Dzięki jej zastosowaniu także przyszłe naprawy czy wymiany części torowych będą mogły odbywać się w ekspresowym, 72-godzinnym tempie, pozostając praktycznie niezauważalne dla użytkowników miasta i jego infrastruktury komunikacyjnej. Wspólne działania wykonawcy i zamawiającego zostały docenione przez branżę i nagrodzone Zieloną Nagrodą Kolejową Rynku Kolejowego jako promujące mobilność i zrównoważony rozwój.
Aktualnie trwa procedura odbiorowa, usuwanie usterek i kosmetyczne poprawki, co jest standardową procedurą przy tak dużym kontrakcie. Ruch tramwajowy na odcinku od dworca PKP w Mysłowicach w kierunku Sosnowca został przywrócony 7 grudnia. Wtedy to ruszy linia 26 kursująca w relacji Milowice Pętla – Mysłowice Dworzec PKP. Pozostała część zmodernizowanej przez KZN Rail infrastruktury tramwajowej, umożliwiająca ruch w kierunku Katowic, oczekiwać będzie na gruntowny remont wiaduktu na ul. Świerczyny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.